TIPS & RÅD OM KOPPARSPIRAL

Ta hjälp av husk och antiinflammatorisk kost, fyll på med vitaminer och mineraler och kolla dina hormoner. Och för all del - ta ut din kopparspiral! Läs mer om vad du kan göra här.

Vad säger vården att man ska göra om man misstänker biverkningar av kopparspiralen?

I Expressen finns en artikel från 2017 som uppmärksammar rapporterade biverkningar från kopparspiral. Tidningen intervjuar Angelica Lindén Hirschberg som är specialistläkare och professor i gynekologi vid Karolinska Universitetssjukhuset. Där säger hon bland annat:

- När man utvecklar preventivmedel är det i första hand säkerheten man studerar, och i sista hand hur kvinnan mår.

Detta citat är extremt provocerande för mig som har lidit större delen av mitt vuxna liv av kopparspiralen. Lidandet fortsätter även flera år efter uttag, särskilt runt mens och ägglossning. Men det är också vad jag stöter på i alla sammanhang där jag läser om spiralen. Det enda, verkligen ENDA, som framhålls är säkerheten mot oönskad graviditet. Det omfattar även någon slags bekvämlighet, att man inte behöver tänka på att stoppa i sig vare sig piller, pessar eller att killen ska behöva trä på en kondom. Alltså att man helt kan glömma bort att man har en plastbit tätt omlindad med koppartråd i livmodern - och därmed hela den kvinnliga fortplantningsfunktionen. Och - min slutsats - att man när biverkningarna smyger sig på inte kopplar dem till spiralen eftersom man glömt att man har den.

Men professorn framhåller trots allt att valet är kvinnans. Intervjun fortsätter:

Vad ska man göra ifall man upplever negativa biverkningar från kopparspiralen? 

- Ta ut den. Misstänker man själv att det finns ett samband är det klart att man bör fundera på en alternativ metod. Problemet är att det finns för- och nackdelar med alla metoder, det finns inte en enda metod som är perfekt. Det är bara den enskilda kvinnan som på något sätt måste avgöra vilken metod som är bäst för henne. Ibland kan det vara svårt.

En kritisk intervju med professor Angelica Lindén Hirschberg i Läkemedelstidningen avslutas svarar med frågan om det är rätt att fortsätta rekommendera kopparspiral till kvinnor. Hon svarar så här:

- Ja, det tycker jag. Med tanke på den enorma globala erfarenheten så tror jag inte professionen känner någon oro. Det är ju också väldigt enkelt att ta ut en kopparspiral, om någon känner att de inte mår bra av den, säger Angelica Lindén Hirschberg.

Och vårdguiden, 1177.se skriver bl a: "Spiral passar inte om du tycker det känns konstigt eller obehagligt att ha något i kroppen."

Men tyvärr verkar det inte vara lika självklart vid besöket hos barnmorskan när kopparspiralen ska tas ut. Många i facebookgruppen Kopparöverskott/kopparförgiftning med eller utan kopparspiral vittnar om att de misstros och mästras med i en utsatt situation när de mår dåligt och behöver stöd. Givetvis får inte alla detta bemötande men oroväckande många, framför allt eftersom bemötande inte respekterar kvinnans val. Men också eftersom vården är skyldig att rapportera misstänkta biverkningar till Läkemedelsverket.

Det ska ändå sägas att flera i gruppen uttrycker tacksamhet när de bemötts av en förstående barnmorska. Andra tipsar om att uppge en andra anledningar till att man vill ta ut spiralen,  t ex att man vill bli gravid. En vit lögn tar bort obehaget vid mötet, men tyvärr missar kvinnan då möjligheten att barnmorskan rapporterar de misstänkta biverkningarna. Något som är viktigt eftersom Läkemedelsverket i flera intervjuer meddelat att de tar rapporterna på allvar och vid två tillfällen har startat utredningar. 

expressen.se/nyheter/kvinnornas-larm-om-kopparspiraler/

lakemedelsvarlden.se/paverkan-av-koppar-gar-inte-att-utesluta/

Sidor som informerar om kopparbiverkningar från kopparspiral

Det finns flera stora och välbesökta webbsidor som beskriver biverkningar från kopparöverskott och kopparförgiftning från bland annat kopparspiral. Själv läste jag om kopparsymptom första gången på kurera.se, och därefter hittade jag facebookgruppen Kopparöverskott / kopparförgiftning - med eller utan kopparspiral. Inte långt därefter bokade jag tid för uttag av kopparspiralen, precis som så många i gruppen gjort före och efter mig.

Här är artikeln som sommaren 2018 fick mig att inse att mina hälsobesvär kunde bero på kopparspiralen:

kurera.se/koppar-kan-vara-orsaken-till-dina-halsoproblem

På den här sidan skriver Kurera.se bl a om att kopparspiral kan bidra till minskade zinknivåer, och listar de biverkningar som kan följa av högt koppar och lågt zink:

kurera.se/har-du-kopparspiral-kom-ihag-att-ata-extra-zink/

Martina Johansson är civilingenjör med inriktning bioteknik och är bra på att förklara vad hormonerna gör i kroppen. Bl a skrivit boken Hormonstark. Hon bloggar också och har skrivit om kopparspiral här:

martinajohansson.se/kopparforgiftning-kopparspiraler

Lena Winroth är civilingenjör, massör och forskar numera inom biokemi. Hon är även aktiv i facebookgruppen Kopparöverskott / kopparförgiftning med eller utan kopparspiral. När hon drev muskelfokus i Uppsala skrev hon det här om kopparspiral:

muskelfokusuppsala.se/blogg/den-hormonfria-kopparspiralen-da

Sök gärna medlemskap i gruppen Kopparöverskott / kopparförgiftning med eller utan kopparspiral. Gruppen finns på facebook och har idag 8000 medlemmar.

Det finns även många engelskspråkiga sidor om kopparspiral och kopparförgiftning, sök på copper UID och copper toxicity. En amerikansk facebookgrupp är bl a Copper IUD & Toxicity Education and Support

Här är en amerikansk hemsida som samlar mycket av den information som finns om kopparförgiftning på engelska:

mineralsandhealth.com/coppersupport-free

/ Karolina

Koppardumpning, vad är det för något?

Koppar som inte lämnar kroppen direkt lagras i organen. Där blir den kvar ända tills kroppen är stark nog att rensa ut den. Utrensning sker på natten när vi sover, men också under ägglossning och mens. Dessa perioder kommer biverkningarna från kopparspiralen med kraft.

Och det sker både när kopparspiralen är kvar i livmodern, och efteråt. När koppar slutar att få ständig tillförsel så dumpar den hela tiden, till en början. Beroende på hur mycket koppar du har lagrat så blir dumpningarna mildare, för mig tog det 3,5 månader innan den konstanta huvudvärken och ångesten släppte, och bara återkom vid mens och ägglossning.

Detta kan tyvärr pågå i åratal, även om det blir lättare för varje gång. Vissa månader verkar kroppen också släppa mer än vanligt, någon nämnde att det sker var tredje månad. Med tiden kan vissa dumpningssymptom försvinna, och andra dyka upp. T ex fick jag kraftig hjärtklappning och ledvärk på nätterna under några månaders dumpningar.

Det är 2,5 år sedan som jag lät ta ut kopparspiralen för gott, och runt mens och ibland även runt ägglossning känner jag fortfarande av när organen befrias från lagrad koppar som ska ut ur systemet.

Nu för tiden börjar det ofta som en inflammationen i ögonen och som någon dag senare fortsätter ut i min kropps mest ömtåliga delar; nacken och axeln. Efter en dag kan smärtan vandra över till andra halvan, eller nedåt ryggen. Ibland tänker jag att det är kopparjoner som släpper från hjärnan och letar sig nedåt. Andra gånger tänker jag att det är svullen lymfa som trycker på ömma nerver. Men oftast känns det som en ren och skär inflammation.

Långt ifrån alla har dumpningar som pågår så här länge, det är väldigt individuellt. Men jag hade tre kopparspiraler under sammantaget 16-17 år. Dessutom har jag kommit in i förklimakteriet då hormonnivåerna förändras i kroppen: progesteronet sjunker, medan östrogenet fortfarande är högt. 

Vad betyder då allt det här?

Koppar skapar inflammation och följer östrogenet

Koppar är strömledande och orsakar en lågintensiv inflammation i livmodern. Det är själva idén med kopparspiralen eftersom inflammationen gör spermierna orörliga. Men livmodern är inte på något sätt isolerad, utan kopparen och inflammationen påverkar hela systemet.

Koppar följer även östrongen, så när koppar dumpas ur kroppen är östrogennivåerna extra höga. Även om Bayer och vårdens officiella sidor som Vårdguiden hävdar att kopparspiralen inte innehåller hormoner, så påverkar kopparen hormonerna och ger högt östrogen under hela den tiden som spiralen sitter i livmodern.

Östrogen balanseras av progesteron, och under de fertila åren borde denna balans fungera som den ska. När jag googlar på klimakteriet läser jag att östrongenet sjunker. Men symptomen som beskrivs på de här sidorna, som nattliga svettningar och torra slemhinnor, stämmer inte alls på mig. Däremot stämmer flera av symptomen för högt östrogen: svullnad i kroppen, trötthet, humörsvängningar, låg ämnesomsättning, ömmande bröst och dålig blodcirkulation. 

Det tog ett tag innan jag hittade rätt information. Ja, i klimakteriet sjunker östrogenet, men i förklimakteriet är det progesteronet som sjunker. Och eftersom koppar höjer östrogenet sedan tidigare så hänger de höga östrogennivåerna såklart kvar i mig, särskilt mycket under dumpning. Så det jag lider av under mina dumpningar beror alltså på högt östrogen och lågt progesteron

Kan progesterongel hjälpa?

En dag när värken och tröttheten tog över kroppen gick jag i ren desperation ut och letade efter progesterongel. Samma desperata försök gjorde jag även några månader tidigare, men fick nej från mitt lokala apotek (jag bor i Spanien) då de ville ha ett godkännande från min läkare. I dessa pandemitider har jag bara lyckats prata med min läkare över telefon, och hon hade inget att säga om värken, tröttheten och svullnaden som jag berättade om.

Men den här gången fann jag ett apoteket som lät mig köpa progesterongel. Nu när jag har använt den i några veckor känner jag mig piggare i kroppen, klarare i hjärnan och huvudvärken har hållit sig borta. Och är jag inte något mindre svullen? Men bäst är nog att jag har sluppit ångest. Och på nätterna sover jag djupare än vanligt, även om jag fortfarande vaknar i vargtimmen.

Progesteronkräm är sedan några år receptfritt i Sverige, men rådet är att du först vänder dig till din gynekolog. Särskilt försiktigt bör du vara om du fortfarande vill bli gravid. Läs i länken om vad Läkedelsverket skriver om progesteronkräm. För min egen del varken kan eller vill jag ha fler barn, därför experimenterar jag på egen hand.

lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/kopa-anvanda-och-hantera/kopa-medicin/kopa-medicin-pa-natet/progesteronkram

Hälsoförfattaren Martina Johansson är däremot en av de kvinnor som hyllar progesteronkrämen:

martinajohansson.se/progesteronkram-fragor-och-svar/

/ Karolina

Vad kan jag göra för att lindra dumpningarna efter att jag tagit ut min kopparspiral?

Undvik triggers och ta hjälp av husk och antiinflammatorisk kost, är det korta svaret. Här kommer det lite längre:

Triggers

Ofta kan något jag ätit eller druckit strax före mens trigga igång dem. Tyvärr håller jag dålig koll på när mensen borde komma, och då glömmer jag att hålla mig borta från triggers. Både koppar och zink triggar - koppar eftersom det anrikar den koppar jag redan har, och zink eftersom den driver ut kopparen ur systemet. Även "gifter" triggar, som vin och kaffe. Innan ägglossning och mens kan ett litet glas vin ge mig huvudvärk i dagar efteråt. Inte hjälper det med ekologiskt vin eftersom druvorna besprutas med kopparsulfat, som alltså anses ekologiskt och naturligt eftersom koppar är essentiellt och inte klassas som tungmetall. Tyvärr sätter även träning igång utrensning, så det bästa är att ligga lågt och ta husk.

Husk och aktivt kol sköljer ut kopparen

Husk är psylliumfrön som ska röras ut i vätska och svepas bums. Rätt intaget suger det åt sig koppar och andra gifter och sköljer ut dem ur tarmen. Men det gäller att vara på sin vakt, för det transporterar även ut läkemedel och näringsämnen. Så det är bäst att ta det mellan andra intag. Och gärna tre gånger om dygnet, de dygn då behovet är som störst.

Aktivt kol har samma effekt. Skillnaden är att avföringen blir svart.

Livsmedel som driver ut kopparen ur organen

Det finns även gott om mat och näringsämnen som har utdrivande effekt. Då kanske inte i första hand utsköljande, utan just att det driver ut kopparen via levern och gallan. Zink som är antagonist till koppar har den effekten och finns främst i pumpafrön, men även i kött, skaldjur, kakao och nötter. Du kan kolla i Livsmedelsverkets databas, men tänk på att många zinkrika livsmedel även innehåller koppar. Det viktiga är att det innehåller mer än 5 gånger så mycket zink som koppar för att ha effekt. Men här ska du också tänka på att allt som driver ut kopparen skapar symptom på dumpning. Därför är det bäst att spara den zinkrika kosten till perioderna mellan mens och ägglossning, och under dessa tillfällen satsa på antiinflammatorisk kost.

Ta hjälp av antiinflammatorisk kost

Det finns en stor del mat som verkar antiinflammatoriskt, och gurkmeja är det som ligger på topp. Min favoritdryck är guldmjölk där valfri mjölksort kokas några minuter med gurkmeja, kardemumma, kanel och cayennepeppar. Ingefära, vitlök, nejlika, rosmarin och lagerblad är också antiinflammatoriskt. bl a har jag ett te som jag kokar på nejlika och lagerblad. Ibland tar jag mig också en shot äppelcidervinäger med gurkmeja och peppar. Gröna grönsaker och bär och frukter är också antiinflammatoriska och framför allit rika på kalium, som kopparbelastade kan lida brist på. 

Bör man ta kosttillskott?

Jag har gjort det, men valet är förstås ditt. Många tar hjälp av hårmineralanalys för att få svart på vitt hur nivåerna av mineraler och vitaminer är i hårroten, vilket ska spegla nivåerna kroppen. Jag har inte gjort det utan prövat mig fram. Magnesium var en mineral som hjälpte mig ganska omgående mot ledvärk och nackvärk. Framför allt hjälper det på kvällen innan man ska somna. En liknande effekt har b-vitaminkomplex och selén. Zink tog jag i början, men jag insåg snart att det triggar dumpningarna och får mig att må så mycket sämre. Samma kan gälla med järn som man lätt lider brist av efter många år med kraftiga blödningar. Om du känner dig redo kan du pröva att ta zink och järn mellan mens och ägglossning, men inte under tiden du har dem. MSM, molybden, Q10, c-vitamin och omega-3 är andra tillskott som brukar rekommenderas. Nyligen förstod jag att kalium (potassium)  sjunker av koppar, vilket är lurigt. Kaliumbrist ger bl a svullnad och högt blodtryck, och den vanligaste blodtrycksmedicinen (diuretika) sköljer ut både natrium (salt, som binder vätska) OCH kalium, vilket alltså motverkar det man vill åstadkomma. Så ät kaliumrik och saltfattig kost så håller du även blodtrycket stabilt.

En del inleder med medicinska doser för att snabbare återställa nivåerna. Oficiella sidor avrådet från detta eftersom medicinska nivåer överskrider rekommenderat dagligt intag (som gäller personer utan konstaterade brister). Det bästa du kan göra är att läsa på innan du börjar, och eventuellt kosta på dig en hårmineralanalys. Men vad du än gör, kontrollera att du de kosttillskott du tar inte innehåller koppar. 

Jag delar inga länkar här eftersom det finns så mycket att googla på, både på svenska och utländska sidor. 

/ Karolina